loading...
والیبال پایه و حرفه ای
علی ضیائیان بازدید : 357 چهارشنبه 23 مرداد 1392 نظرات (0)
تمرینات باشگاه در روز سه شنبه ادامه یافت تا زردپوشان برای بازی های استانی در تاریخ۳۱مرداد ماه آماده شوند و از جلسه ی بعد با آمدن ۵بازیکن جدید در تمرینات تمرین سر و شکل تازه ای خواهد گرفت.امیر محمد فرخی که با تیم به مدت دو ماه قرار داد بسته بود با وجود اینکه تا اتمام قرار داد او ۳هفته باقیمانده بود به علت عملکرد ضعیف از لیست تیم خارج شد.همچنبن این تمرین عدم رضایت مربی تیم را به همراه داشت.
علی ضیائیان بازدید : 267 جمعه 21 تیر 1392 نظرات (0)

تيم ملي واليبال در ادامه بازي‌هاي خود در ليگ جهاني امروز در ورزشگاه آزادي ميزبان آلمان خواهد بود. اين مسابقه که از ساعت 21 امشب آغاز مي‌شود. ملي‌پوشان واليبال ايران در فاصله‌ چند ساعت مانده به اين بازي به سالن 12 هزار نفري رفتند و تمرينات خود را پي‌گيري کردند.

به نقل از ايسنا، با اين‌که تيم ملي واليبال ظرف 72 ساعت گذشته پس از سفري طولاني از هاوانا به مسکو و از مسکو به تهران آمده و بازيکنان به دليل اختلاف زماني و هم‌چنين خستگي راه قدري در تمرين‌هاي روزهاي قبل سرحال نبودند اما امروز همه‌ي ملي‌پوشان با شور و نشاط زيادي کار را دنبال مي‌کردند.

ولاسکو در تمرين امروز به آرمين تشکري استراحت داد و به جاي او علي جديدي ديگر سرعتي تيم ملي را فراخواند. به اين ترتيب آرمين تشکري بازيکن موثر تيم ملي واليبال ايران مقابل کوبا در بازي با آلمان غايب خواهد بود. همچنين فرهاد قائمي که هم‌چنان از آسيب‌ديدگي کمر رنج مي‌برد، در تمرين امروز به صورت اختصاصي زير نظر سيامک افروزي (پزشک) کار را دنبال کرد. قائمي قطعا نمي‌تواند در مسابقه‌ها با تيم ملي مقابل آلمان به ميدان برود.

ملي‌پوشان پس از گرم کردن انجام حرکات کششي و کار نرم با توپ، تمرکز خود را روي سرويس و دريافت گذاشتند.

بر اساس جلسه آناليز فني ملي‌پوشان خوب مي‌دانستند که آلماني‌ها در دريافت بسيار توانمند هستند. دريافت خوب آلمان موجب مي‌شود که آنها در حمله هم موثر کار کنند. به همين دليل بازيکنان ايران بايد آن‌چنان خوب سرويس مي‌زدند تا دريافت‌هاي کم‌نقص حريف را از کار بيندازند.

تيم ملي واليبال ايران با همين استراتژي تمرين امروز را دنبال مي‌کرد. محمد موسوي، امير غفور، شهرام محمودي، حمزه زريني و پوريا فياضي سرويس‌هاي پرشي زيبايي را مي‌نواختند و در مقابل رحمان داوودي، علي مباشري، فرهاد ظريف و ساير دريافت‌کننده‌ها سعي مي‌کردند، اين سرويس‌ها را مهار کنند.

در فاصله چند ساعت مانده به مسابقه ايران و آلمان سالن 12 هزار نفري آزادي هم شرايط خوبي داشت. با اين حال مسوولان برگزاري مسابقات در حال برطرف کردن بعضي از اشکالات جزئي بودند. هم‌چنين جمعيت قابل توجهي که شمار آنها به بيش از چند صد نفر مي‌رسيد از ساعت 12 امروز پشت درب اصلي سالن ورزشي آزادي تجمع کرده‌اند. گروهي موتورسوار نيز از بين اين تماشاگران براي پر کردن وقت خالي خود و سايرين به انجام حرکات نمايشي با موتور مي‌پردازند.

تيم ملي واليبال ايران عصر امروز قبل از مسابقه يک بار ديگر جلسه توجيهي با کادرفني خواهد داشت و از ساعت 21 مقابل آلمان به ميدان مي‌رود.

علی ضیائیان بازدید : 847 جمعه 21 تیر 1392 نظرات (0)

داوری در ورزش:آموزش

قوانین داوری در ورزش والیبال
1- خطاي 8 ثانيه: سرويس زننده پس از سوت داور 8 ثانيه وقت دارد سرويس بزند.
2-خطاي خط: اگر سرويس زننده در موقع سرويس پايش روي خط باشد خطا محسوب ميشود.
3-خطاي خط زير تور: اگر دست وپاي بازيكن از خط زير تور عبور كند خطا محسوب ميشود.
4-خطاي تور: برخورد هر قسمت از بدن بازيكن.
5-خطاي دو ضرب: اگر يك بازيكن 2 بار پي در پي به توپ ضربه بزند.

6- خطاي4 ضرب: اگر تيمي بيش از 3 بار به توپ ضربه بزند.
7-خطاي حمل: اگر توپ روي دست بازيكن مكث داشته باشد.
8-خطاي ارنج: به ترتيب قرار نگرفتن بازيكنان در زمين.
بازیکن تیم از خط افقی زیر تور بگذرد و زمین و یا یکی از بازیکنان حریف را لمس کند بازیکن تیم مانع بازی یکی از بازیکنان تیم حریف شود .
بازیکنان یک تیم در جای خودشان قرار نگرفته باشند.
بازیکنان یک تیم بیش از سه بار توپ را لمس کنند .
بازیکنان تیم دوبار پی در پی توپ را لمس کنند.
بازیکن از بالای زمین حریف به توپ ضربه بزند.
توپ بیرون از خط ‌های مرزی به زمین بخورد.
توپ به زمین اصابت کند

اگر تیمی در ست اول سرویس بزند، در ست دوم تیم مقابل زننده نخستین سرویس خواهد بود
در هنگام بازی، با هر قسمت از بدن می توان به توپ ضربه زد.
سرویس باید از قسمت پشت خط عرضی زده شود
- تماس بدن با تور، عبور تمام پا از خط و حمل توپ با دست خطا می باشد.
- اگر تیمی در ست اول سرویس بزند، در ست دوم تیم مقابل زننده نخستین سرویس خواهد بود.
- اگر در بالای تور دو یار مقابل، همزمان به توپ ضربه بزنند، سرویس تكرار می شود و اگر روی نوار قل خورد و به آنتن برخورد نمود، سرویس دوباره تكرار می شود ولی اگر در داخل زمین هر تیمی افتاد، امتیاز به نفع تیم مقابل می باشد
- تعویض لیبرو همیشه بعد از یك رالی انجام می شود.
- در ست پنجم برای انتخاب زمین با سرویس، داور قرعه كشی می كند. در امتیاز 8، جای تیم ها در زمین عوض شده و استراحت فنی هم وجود ندارد و فقط هر تیم می تواند درخواست یك وقت استراحت نماید.
- چرخش بازیكن در مناطق زمین در جهت حركت عقربه های ساعت انجام می شود.
- اگر یك تیم امتیازی از تیم مقابل كه سرویس می زند بگیرد، چرخش انجام می شود. چرخش بازیكنان به این صورت است كه بازیكن منطقه 1 به منطقه 6، منطقه 6 به منطقه 5، منطقه 5 به منطقه 4، منطقه 4 به منطقه 3، منطقه 3 به منطقه 2 و منطقه 2ه منطقه 1 می رود.
- آنتن موجود در طرفین بالای تور، محدوده زمین را مشخص می كند و اگر توپ با برخورد به آنتن، به زمین حریف برسد، قبول نیس بت. ارتفاع آنتن هم 180 سانتی متر می باشد.
- توپ سرویس، دفاع روی تور ندارد.
- تماس بدن با تور، عبور تمام پا از خط و حمل توپ با دست خطا می باشد- تعویض لیبرو همیشه بعد از یك رالی انجام می شود.
- در ست پنجم برای انتخاب زمین با سرویس، داور قرعه كشی می كند. در امتیاز 8، جای تیم ها در زمین عوض شده و استراحت فنی هم وجود ندارد و فقط هر تیم می تواند درخواست یك وقت استراحت نماید.
علی ضیائیان بازدید : 193 جمعه 21 تیر 1392 نظرات (0)

یکی از تمرینات محبوب برای آقایان و خانم ها برای هر هدفی چه پرورش اندام و چه تناسب اندام و سلامتی تمرینات لاترال رایز یا نشر جانب یا تمرینات تقویتی عضلات دلتولید و سر شانه میباشد. همانگو...نه که در علم آناتومی مشخص گردیده است عضلات دلتوئید باعث ثابت نگه داشتن سر استخوان بازو در حفره کم عمق استخوان کتف به نام گلنوئید میگردنند. این عضلات با انقباض خود میتوانند بازو ها را به بالا بیاورند. عضله دلتوئید از سه بخش قدامی، میانی و خلفی تشکیل یافته است. این عضله به علت شکل مثلت مانند به عنوان دلتوئید لقب یافته است.


برای تقویت این عضله میتوان از دستگاههای مختلفی استفاده نمود. ولی یکی از بهترین تمریناتی که برای تقویت این عضله مورد استفاده قرار میگیرد لاترال رایز با استفاده از دمبل های آزاد میباشد. این تمرین در دو مرحله انجام میگیرد.

مرحله اول: وزنه ها را در دو طرف بدن نگه دارید. باید وضعیت به صورتی باشد که جهت کف دستها به داخل بدن باشد. دستها از ناحیه آرنج صاف است و بدن به حالت صاف و ایستاده قرار بگیرد.
مرحله دوم: وزنه ها را تا سطح شانه ها بالا بیاورید. این حرکت را به آرامی انجام دهید و از انجام حرکات سریع و شتابزده بپرهیزید.

برای انجام این تمرین عضلات ناحیه شانه باید به خوبی با حرکات کششی و نرمشی گرم شوند و در دفعات اولیه تکرارهای 8 الی 12 و با وزنه های سبک را برای تمرین انتخاب نمائید.

علی ضیائیان بازدید : 206 جمعه 21 تیر 1392 نظرات (0)

یکی از عمومی ترین تمرینات با وزنه در اغلب سالن های تمرینی Fly یا تمرینات بال برای تقویت عضلات سینه ای بزرگ میباشد. این تمرین بر روی نیمکت و با استفاده از دمبل به شکل زیر قابل اجرا میباشد.

در این تمرین عضلات سینه ای بزرگ و دلتوئید قدامی تقویت میگردند. این تمرین در دو مرحله قابل اجرا میباشد.

1- در مرحله اول به پشت بر روی نیمکت قرار بگیرید و در حالی که دستها در طرفین بدن شما میباشند وزنه های دمبل را بگیرید. کف دستها باید به صورتی قرار گیرند که اگر دستها باز باشند به سوی سقف باشند. نکته مهم این است که شما باید دستها را از ناحیه آرنج خم نگه دارید.
2- در مرحله دوم همراه با صاف شدن آرنج وزنه ها به سمت بالا حرکت میکنند. در بالا دستها موازی هم قرار میگیرند و کف دستها به سمت همدیگر میباشند. این حرکت را با توجه به نوع برنامه ای که دارید به دفعات باید انجام دهید. از انجام انفجاری این تمرین و با سرعت بالا بپرهیزید زیرا در دراز مدت باعث صدمات در آرنج و شانه ها میگردند.
توجه :در این تمرین میتوان به اهداف مختلفی از جمله حجیم شدن عضلات، کاهش حجم چربی و تناسب اندام یا پرورش اندام دست یافت. رسیدن به هر یک از این اهداف بستگی به نوع برنامه شما دارد. یعنی چه وزنه ای را با چه تکرار و در چند ست انتخاب نموده اید؟

در مطلب بعدی نوع برنامه و تعداد تکرار بیان خواهد شد.

علی ضیائیان بازدید : 293 جمعه 21 تیر 1392 نظرات (0)

آخرین اخبار از تمرین باشگاه مقاومت:در اخرین جلسه ی تمرین باشگاه مقاومت  با اتمام قرارداد سیاوش رجبی و عدم تمایل او و مربیان برای تمدید قرارداد ایشان با دیگر بازیکنان تیم خداحافطی کرد و باتیم دیگری قرار داد بست.به جای آقای سیاوش رجبی اقای امیر محمد فرخی در تمرینات حاضر شد و با جلب رضایت مربیان برای مدت دو ماه به طور موقت به این تیم بیوست و همچنین با افتتاح سالن باشگاه مقاومت بقیه ی جلسات تمرین این تیم به این سالن منتقل شد و قرار شد با جلسات تمرین فشرده بازیکنان  این تیم  با آمادگی و روحیه ی بالا برای مسابقات لیگ بسیج اماده شوند.

علی ضیائیان بازدید : 544 جمعه 21 تیر 1392 نظرات (0)

ارنج والیبال
ارنج :

ارنج در والیبال یعنی: ترتیب ایستادن بازیکنان درزمین یا چیدمان اولیه بازیکنان برای شروع هر ست .
یابهتربگوئیم ایستادن بازیکنان درزمین متناسب باتوانایی افراد ویاتاکتیکهای تیمی که دارای اشکال متنوعی است.
همانطورکه میدانید درزمین والیبال شش بازیکن قرارمی گیرند که به ترتیب از شماره 1تا 6 نسبت به محل ایستادن آنها شماره گذاری می شوند(مناطق شش گانه زمین).
توجه داشته باشید : شماره گذاری مناطق هیچ ربطی به شماره پیراهن بازیکنان ندارد .
مربی باید قبل از شروع هرست ارنج را نوشته و به میز منشی تحویل دهد و قوانین ارنج باید در طول بازی توسط بازیکنان رعایت شود .
مناطق شش گانه زمین دوبه دوباهم قطر محسوب میشوند یعنی:
منطقه 1 بامنطقه 4
منطقه 2 بامنطقه 5
منطقه 3 بامنطقه 6
درتمام طول بازی (درهرگیم ) قطرها باهم هماهنگ جابجا میشوند .برای هرگیم میتوان ارنج جداگانه طراحی کرد.

10.JPG



نکته مهم :
در ارنج ( چیدمان بازیکنان )
1 - بازیکنان مناطق 2و 4 نباید از بازیکن منطقه 3 عبورکنند مثلاً بازیکن منطقه 2 مابین بازیکنان منطقه 3 و4 بایستد و بلعکس
2 - بازیکنان مناطق 1و 5نباید از بازیکن منطقه 6 عبورکنند مثلاً بازیکن منطقه 5 مابین بازیکنان منطقه 1و6 بایستد و بلعکس

نکته بسیار مهم : تنها در یک حالت استثنا بازیکن منطقه 1 می توامند از بازیکن منطقه 6 عبور کند .آنهم زمان زدن سرویس می باشد.
3 - بازیکنان مناطق 2و 4 نباید از بازیکن پشت سر خود ( منطقه 1 و 5) عبورکنند مثلاً بازیکن منطقه 2 عقب تر از بازیکن منطقه 1 بایستد و بلعکس
4 - بازیکنان منطقه 3 نباید از بازیکن پشت سر خود ( منطقه 6) عبورکنند مثلاً بازیکن منطقه 3 عقب تر از بازیکن منطقه 6 بایستد و بلعکس

5346.JPG



چرخش بازیکنان :
بعد از هر رالی که مالکیت توپ عوض شود تیمی که سرویس کننده می شود قبل از سرویس باید بازیکنانش تغییر جا بدهند به این تغییر جا چرخش می گویند .جهت چرخش دروالیبال درست موافق حرکت عقربه های ساعت می باشد .

توجه کنید :
بازیکنی که در منطقه 6 بوده به منطقه 5 می رود .
بازیکن منطقه 5 بوده به منطقه 4 می رود .
بازیکن منطقه 4 بوده به منطقه 3 می رود .
بازیکن منطقه 3 بوده به منطقه 2 می رود .
بازیکن منطقه 2 بوده به منطقه 1 می رود.
بازیکن منطقه 1بوده به منطقه 6 می رود.
پستهای بازیکنان :
در بازی والیبال بازیکنانی که در منطقه 1-6-5 بازی می کنند ( در عقب زمین ) بازیکنان دفاع و بازیکنان مناطق 2و 4 اسپکر و بازیکن منطقه 3 پاسور تیم محسوب می شوند .

34.JPG



انواع ارنجها :
انواع ارنجها معمولابراساس تعدادپاسورواسپکرها مشخص میگردند:
سیستم 6-6 یعنی هربازیکنی که به محل پاس (منطقه 3) رسید نقش پاسورراایفامی کند.
سیستم 3- 3 یعنی 3 پاسورو 3 اسپکر
سیستم 2- 4 یعنی 2 پاسورو4 اسپکر
سیستم 1- 5 یعنی درزمین یک پاسورو5 اسپکروجود دارد
درسیستم های بالا سیستم 1 -5 کارآمدترین ومهمترین نوع سیستم است که نیاز به تمرین وهماهنگی زیاد بین بازیکنان؛ لازمه اجرای مطلوب آن است.چون این سیستم بیشترین کاربرد را دارد .

علی ضیائیان بازدید : 196 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)

ه شیوه برای بالا بردن آمار دفاع روی تور شما
۱- دستها را بالا بگیرید.

در زمان دفاع تور را از دست ندهید. به محض جدا شدن از زمین دستهایتان باید در محدود دفاع باشند. زمانی که منتظر دفاع هستید دستها را بالا بگیرد تا به مهاجم هشدار دهید که آنجا هستید منطقه بیشتری از تور که شما روی آن کار می کنید کمتر از آن است که آنها بتواند سرویس زن شما را ببینند.
۲- مهاجمین چه کسانی و کجا هستند؟
نمی توانبد صبر کنید تا آبشار زنها به تور نزدیک شوند و ببینند چه کسانی هستند. شماره پیراهن منطقه و نقش آنها را مشخص کنید. مثلا شماره ۶ ضربه زننده سرعتی سمت چپ جلو است. اینها را به هم دسته های خود بگویید.
۳- کنجکاو باشید - گوش کنید.
به حریف گوش کنید ببینید می توانید علامتهای پاسور را ببینید یا دستورات او را بشنوید. به خاطر داشته باشید کدام حرکت یا ضربه بازیکنان سازنده تر است. قادر به پیش بینی آنها باشید.
۴- خودتان بر مبنای موقعیت جا گیری کنید.
تنها پای تور نایستید و منتظر شوید. به بازیکنان نگاه کنید. برای دفاع آنها به منطقه لازم بروید. مثلا اگر بازیکن جلویی پاس می دهد پس مدافع او باید نزدیکتر به مرکز حرکت کند.
۵- چشمان خود را باز نگه دارید.
به خاطر داشته باشید آبشار زن بر موقعیت کنترل دارد تا ضربه اش را بزند. شما باید به خوبی توپ به حرکت های او نگاه کنید با این روش قادر به پوشش جا خالی یا سعی برای دفاع هستید.
۶- برنامه ریزی کنید.
اگر آبشار زن از شما رد شد نا امید نشوید. سعی کنید تصویر ذهنی عمل را به خاطر داشته باشید بنابراین دفعه بعد که وضیعت مشابهی را دفاع می کنید می توانید در مورد زمان بندی و موقعیت گزینی خود تصمیم لازم را بگیرید. بیشتر تیمهای خوب تنها می توانند چهار یا پنچ امتیاز خود را از دفاع بگیرد. اما در موارد بسیاری می توانید حریفان را مجبور به بیرون زدن توپ یا مستقیم زدن آن در دست دفاع کنید.
۷- عرض دفاع را افزایش دهید.
می خواهید محدوده بیشتری از تور را که قادر به پوشش دهید پس انگشتان خود را از هم بگشایید و مچ هایتان را به بیرون بچرخانید. در مقایسه با حالت بسته انگشتان این حالت می تواند پوشش شما را ۵۰٪ افزایش دهد.
۸- خم نشوید.
اگر موقعیت گرفته اید و نمی تواند راست و عرضی به سوی آبشار زن بروید، دستایتان را به سوی او چرخانده و سعی کنید فضای خالی را ببندید. این کار این فرصت را به آنها می دهد که توپ را خارج از دست شما بزنند. شما همچنان قسمتی از تور را پوشش خواهید داد و اگر آنها توپ را به داخل بزنند ممکن است خوش شانسی بیاورید دفاع شما دید و شانس بهتری برای دفاع خواهد داشت.
۹- توپ را هل ندهید.
اگر پاسور توپ را در بالای تور پاس داد شما باید آماده درگیری با مهاجم باشید انگشتان را باز کنید. هرچه می تواند از تور نفوذ کنید بازو را از آرنج قفل کنید و به محض ضربه آبشار زن آماده فشار سخت باشید. افتخار کمی در اینجای کار هست. مطمئن شوید آنها کسانی هستند که به توپ فشار وارد نمی کنند.
۱۰- فقط آنجا نایستید.
اگر برای دفاع دیر کرده اید در صدد جبران نباشد بلکه به عقب برگشته و پشت دفاع را جهت توپهای کوتاه پوشش دهید. این کار به بازیکنان باقی مانده در عقب اجاره خواهد داد برای آبشار عقب بمانند.

علی ضیائیان بازدید : 627 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)

آموزش دفاع روی تور

دفاع(‌‌BLOCK) در والیبال که به صورت تک دفاع( یک نفره) ، جفت دفاع و دفاع سه نفره است شامل مراحل به هم پیوسته ای است.

در شکل فوق مراحل دفاع تکنفره امده است.توضیحات لازم در زیر آورده شده است.

۱- پیش بینی به حرکت پاسور تیم حریف نگاه میکنیم ، حرکت انگشتان پاسور تیم مقابل روشی مناسب برای تعیین پاس ارسالی است. بر اساس نوع پاس حرکت مدافع شکل میگیرد. ۲

- حرکت به سمت توپ بعد از تشخیص نوع و محل پاس به سمت توپ حرکت میکنیم. معمولا دو حالت حرکت برای رسیدن به سمت توپ وجود دارد : حرکت پا بکس و حرکت ضربدری پا * حرکت پابکس: این حرکت مانند حرمت پروانه حین گرو کردن است. به این صورت که پاها باز و دوباره بسته میشوند در شکل فوق حرکت پابکس نشان داده شده است. *

حرکت ضربدری: مانند حرکت پابکس است با این تفاوت که برای مسافت بیشتر و سرعت بیشتر است و پاها هنگان جمع شدن کنار هو قرار نمیگیرند بلکه پای در حال حرکت به حالت ضربدری از پای ستون شده رد میشود. بعد از رسیدن به توپ پاها جفت شده و زانوها برای پرش خم میشود.در دو مرحله فوق دستها در سینه و کف دست به سمت تیم مقابل قرار میگیرد.

۳- پریدن و دفاع بدن به پایین رفته و آماده پرش میشود. زانوها جمع شده و دستها حین پریدن به سمت بالا رفته و تمام بدن برای رسیدن به توپ کش می آید. در حین حرکت به مهاجم تمرکز میکنیم. دستها به حالت دیوار مانند به سمت توپ میرود و حتی الامکان دستها در زمین حریف قرار میگیرد. هنگام برخورد توپ به دست مچ دست به سمت پایین شکسته میشود.

۴- فرود بعد از دفاع دستها سریعا به داخل زمین خودمان کشیده میشودو برای اینکه هنگاه فرود به سمت تور متمایل نشویم بالاتنه به سمت بیرون چرخش پیدا میکند. سعی شود هنگاه فرود با نوک پا و هر دو پا فرود بیاییم.

bra

مربیان والیبال معتقدند که اگر تیمی دارای دفاع روی تور بلند.قوی و منسجم باشد تیم مقابل خود را نابود خواهد ساخت. چهار عمل را ر هنگام دفاع به خاطر بیاورید :

1. وضعیت 2. زمان سنجی 3. پریدن 4. تهاجم

بازیکن باید به فاصله یک ساعد از تور قرار بگیرد و دستها باید از ارتفاع شانه ها بیشتر باشند. پاها کمی خمیده و پاها راحت و کمی جدا از یکدیگر باشند. شما باید رو به توپ باشید و با دستها کشیده تا حد امکان بالا بپرید. براینکه بدانید چه موقع پرش خود را انجام دهید بازیکن ابشارزن خود را نگاه کنید و بعد از اینکه او پرید شما هم پرش خود را اغاز کنید.

دفاع باید با دستان باز و انگشتان جدا از یکدیگر انجام شود تا وسعت بیشتری را بتواند پوشش دهد. دستها باید سعی کنند توپ را مجبور به فرود امدن در زمین تیم مهاجم کنند. به این یک دفاع حمله گفته می شود. از این روش شما می توانید برای ابشارهایی که ارتفاع زیادی ندارند استفاده کنید. به هر حال اگر ابشار در ارتفاع خیلی بالا زده می شود توصیه می کنیم که دست خود را برای دفاع به زمین حریف نبرید و به جای ان فقط توپ را دفاع کنید.برای انجام این کار دستهایتان باید کاملا کشیده و مماس تور باشند.

بازیکنانی که در دفاع شرکت می کنند بستگی به موقعیت ان لحظه دارد و هر سه بازیکن حمله می توانند در دفاع از توپهای با ارتفاع زیاد شرکت کنند اما معمولا یک یاد دو مدافع در دفاع شرکت می کنند.

نکات مهم :

دفاع روی تور این نیست که توپ را حتما دفاع کند بلکه فقط باید یک منطقه خاص را (که با دفاع داخل میدان هماهنگ کرده ) به خوبی پوشش دهد و از حرکت دادنبی مورد دستها خود خوداری کند.

بایستی که توپ حمله تیم مقابل خیلی به تور نزدیک است وظیفه دفاع روی تور است که حتما توپ را دفاع کند.

 

علی ضیائیان بازدید : 774 دوشنبه 17 تیر 1392 نظرات (4)

اسامی بازیکنان تیم والیبال نوجوانان مقاومت سمنان:

 

۱-علی ضیائیان(4)(C)

۲-مهدی حامدی(3)(L)

۳-محمد امین شاهینی(5)

۴-مبین جمعه(7)

۵-محمد کاظم رجبی(۱۸)

۶-سیدعلی سجادی(14)

۷-محمد رسول نو بهاری(21)

۷-محمد مهدی سلامت منش(10)

۸-مصطفی سلامت منش(20)

۹-مجتبی سلامت منش(17)

۱۰-محمد مهدی تشرفی(2)

۱۱-محمد لواف(15)

۱۲-سیاوش رجبی(۱۱)

 

 

مربی:آقای خسرو سماوی- آقای امیر ابراهیمیان

علی ضیائیان بازدید : 1656 دوشنبه 17 تیر 1392 نظرات (0)
 

اززمان پیدایش والیبال تاکنون تکنیک سرویس نیز روند تکاملی بالایی پیداکرده است . امروزه سرویس نزد بازیکنان حرفه ای به یک حمله بسیارقوی وکارآمدتبدیل شده است . انواع سرویسهای سریع باسرعتی بالغ بر80 کیلومتر برساعت اجرامیشوند .درهمه سطوح مسابقات تیمی که ازسرویسهای خوب بهره مند باشد 50درصد فاکتوربرنده شدن راداراست چراکه میتواندبااجرای سرویس موفق تاکتیک تیمی حریف رامختل کرده وبادفاع مناسب امتیاز کسب نماید

تعریف سرویس:
سرویس ضربه ای است که توسط یک بازیکن وبایک دست درمحل مخصوص زده میشود تابازی شروع شود.
شرایط اجرای سرویس:
- حتما درمحل مشخص شده اجراشود (به قسمت آموزش قوانین مراجعه کنید)
- ضربه پس ازسوت داور اجراشود
- ضربه بایک دست زده شود
- خطاهای قانونی سرویس هنگام اجرای سرویس صورت نگیرد
انواع سرویس :
سرویس هارامیتوان ازجهات مختلف تقسیم بندی نمود ولی رایج ترین نوع تقسیم بندی به قرارزیراست:
سرویس ساده روبه تور
سرویس ساده پهلوبه تو
سرویس تنیسی روبه تور
سرویس تنیسی پهلوبه تور
سرویس ژاپنی (هوک پهلوبه تور)
سرویس چکشی یا موجی
- سرویس چکشی یاموجی همراباپرش
سرویس پرشی
باتوجه به تنوع سرویسها ونیز شرایط این وبلاگ سعی برآن دارم تا ازبین انواع مذکورفقط سرویس هایی که درزمینه آموزش مهم هستند راشرح دهم یعنی :
سرویس ساده روبه تور- سرویس چکشی یا موجی – سرویس تنیسی – سرویس پرشی
سرویس ساده روبه تور:
جهت یادگیری سرویس کافیست پاسخ سئوالات زیررابدانیم واجراکنیم
سئوال : الف - برای اجرای سرویس کجا بایستیم ؟
ب- چگونه بایستیم ؟
پ- توپ راچطورگرفته وپرتاب کنیم ؟
ث- نوع ضربه به توپ چگونه باشد؟
ج - پس ازضربه چه اتفاقی می افتد؟
پاسخ ها :
الف – درمحل سرویس واقع درپشت خط انتهایی زمین (9متر عرضی ) بین دوخط کوتاه مشخص شده (20 سانتیمتری ) ؛ سرویس زن مجازاست تاجایی که منطقه آزاد سرویس نامیده میشود ازخط انتهایی دورشده وازتورفاصله بگیرد.
ب – برای افراد راست دست : پاها تقریبا به اندازه عرض شانه هاباز ؛ پای چپ به اندازه یک گام کوتاه درجلو؛ روبه تور ( امتداد

 

سرویس که شروع بازی برای گرفتن یک امتیاز است یکی از مهمترین قسمتهای یک بازی است. از آنجا که یک سرویس خوب باعث تدارک حمله ضعیف برای تیم مقابل است و در نهایت گرفتن یک امتیاز برای تیم خودمان. معمولا سعی میشود سرویس بگونه ای زده شود که خود شروع حمله ای برای تیم باشد. بطور معمول سرویس را به چهار دسته تقسیم میکنیم.

۱- سرویس ساده : توپ را بالا انداخته و دست را از پایین(پایین تنه) به بالا آورده و با کف دست در نزدیکیهای نیم تنه به توپ ضربه میزنیم.(معمولا استفاده نمی شود.)

۲- سرویس آرام(چکشی ): Overhand Serve AND Top Spin Serve

خود شامل۴ قسمت است:

۱- آماده شدن برای سرویس

۱-۱:مراحل ابتدایی برای آماده شدن در زدن یک سرویس باید در همه سرویس ها یکی باشد. این حرکات باعث اعتماد به نفس و تنظیم بدن برای یک سرویس خوب است.

۲-۱: پاها باز به اندازه عرض شانه و یک پا عقب قرار میگیرد و پای جلو به سمت تور

۳-۱: شانه ها صاف و شانه ای که ضربه نمی زند جلوتر و به سمت تور باشد

۴-۱: به جایی از زمین که میخواهیم توپ برود دقت کرده و جایی که میخواهیم به توپ ضربه بزنیم را تجسم میکنیم.

۲- بالا انداختن توپ

۱-۲: توپ را به بالا پرتاب میکنیم

۲-۲: میزان پرتاب متناسب با طول دست باشد و هم راستا با کتف ضربه زننده مقداری عقب تر

۳-۲: کمر را مانند کمان خم میکنیمو دست ضربه زننده را به توپ میبریم و بازو نزدیک گوش قرار میکیرد.

۳-۲: همزمان با پرتاب نوپ به بالا پا مقداری به عقب میرود.(در صورتیکه بخواهیم قدرت بیشتری روی توپ اعمال کنیم.)

۴-۲: کف دست صاف و سفت ولی صاعد و آرنج و بازو را راحت قرار میدهیم که بتوان میزان ضربه به توپ را تنظیم کرد.

۳- ضربه به توپ

۱-۳: برای ضربه دست را به کمک بازو و ارنج و صاعد به سمت توپ میبریم

۲-۳: وقتی که دست در حال صاف شدن است با مچ به قسمت وسط توپ ضربه میزنیم.

 

۳-۳: انگشتان دست برای هدایت و کنترل بهتر توپ در بالای توپ قرار میگیرند.

۴-۳: هنگام ضربه شکم جمع شده و به سمت جلو متمایل میشود.

۵-۳: قدرت ضربه به توپ به ترتیب از پشت به کمر شانه ها و ارنج و در آخر به دست منتقل میشود.

۴-بعد از ضربه

۱-۴: بعد از ضربه کل بدن به سمت جلو متمایل میشود. در سرویس آرام( overhand serve) کتف در حالت موازی با زمین قفل میشود.ولی در سرویسی که توپ حالت چرخشی دارد.(Top Spin Serve ) دست تا پایین حرکت میکند.

 

 

۳- سرویس( Underhand (Round House , Windmill

سرویس اندر هند نیز گونه ای دیگر از سرویس هاست. البته معمول ترین سرویس همان سرویس اورهند است که توضیح داده شد. توضیحات سرویس اندر هند در زیر آمده است.

۱-۳: پاها به اندازه عذض شانه باز و امتداد خط بین پاها عمود بر خط انتهای زمین در شکل نشان داده شده است. توپ را در دو دست گرفته و ارتفاع آن تا سطح زمین تا اندازه قسمت میانی بدن است.هدف مورد نظر را مرور میکنیم.

۲-۳:توپ را به هوا پرت کرده شانه ضربه زننده را به عقب میدهیم بدن مقداری به سمت مخالف تور میچرخد. دست از پایین حرکت کرده و به سمت توپ می آید. نگاهمان به توپ است.

۳-۳: وزن را به پای جلو منتقل میکنیم و دست به حالت دورانی به سمت توپ نزدیک میشود.

۴-۳: با مج دست به توپ ضربه میزنیم درحالی که دست کامل باز شده و دستی که ضربه نمی زند به قسمت دیگر بدن در حال چرخش است.

۵-۴: بعد از زدن ضربه اجازه میدهیم بازو به دنبال توپ رفته تا زمانی که توپ ارسال شود.

 

۴- سرویس پرشی ( Jump Serve )

سرویس پرشی یا به تعبیری شلیک از راه دور از جمله حرکات دیدنی در حین یک مسابقه والیبال است. این سرویس مخصوص بازیکنانی است که ترسی از زدن سرویس ندارند.

۱- به اندازه سه ۳ گام بلند از خط انتهایی زمین فاصله میگیریم.

۲- برای حرکت یک گام بلند با پای چپ به جلو میگذاریم.

۳- هنگام گام دوم توپ را به هوا پرتاب میکنیم. سعی شود هنگام پرتاب توپ توپ را به حالت دورانی یا چرخان بو جلو پرتاب کنیم که هنگام ضربه زدن به توپ چرخش توپ به سمت جلو بیشتر باشد مانند حالت ابشار ( Top Spin ).

۴- گام سوم را برمیداریم پای راست را به پشت پای چپ قرار میدهیم و می پریم. سع شود حین پرش تعادل حفظ شده و پرش مناسبی داشته باشیم تا به توپ رسیده و ضذبه بزنیم.

۵- با مچ دست به وسط توپ ضربه میزنیم و با انگشتان به بالای توپ . که توپ حالت چرخش به جلو داشته باشد.

۶- بعد از زدن ضربه روی خط یا درون زمین فرود می آییم.

 

 

نکته : قبل ازپرتاب توپ به بالا لازم است نکات زیررامدنظرقراردهیم :

- هدف خود رادرزمین حریف نشانه بگیریم

- قبل ازپرتاب توپ به لبه بالایی تورنگاه کنیم تااارتفاع مناسب راپیدانماییم

- هرچه مرکز تماس دست بامرکز توپ هنگام ضربه موافق هم باشند سرویس اجراشده موج بیشتری خواهد داشت

- (منظورازموج توپ ، حرکت عرضی توپ هنگام رفتن به سمت زمین حریف می

علی ضیائیان بازدید : 257 دوشنبه 17 تیر 1392 نظرات (0)
می خوای پاسور بشی؟



انواع پاس:

۱)پاس سرعتی

۲)پاس کنده(منطقه ۲ و ۴)

۳)پشت خط

۴)پایپ

۵)بریده

۶)پاس دوبل(شامل چند پاس مثل ابرو و دوبل و...)


میدونی واسه چی پاسور بازیکن اصلی یه تیمه؟

چون باید بتونه با توجه به بازیکن خودی و دفاع حریف و امتیازات یه تصمیم عاقلانه بگیره. باید بدونه کی منطقه چنده که بتونه بهترین کارایی بازیکن خودیو نشون بده با پاسی که میده

مثلا پاسور باید بدونه که بازیکنی که خوب پایپ میزنه الان چه منطقه ای هست . تو طول بازی باید بازیکن حریف رو انالیز کنه که چه بازیکنی دفاش ضعیفه و بیشتر به بازیکنی که مقابل اونه پاس بده

در کل پاسور وظایف زیادی داره که این کوچک ترینش بود . تو پستهای بعدی کامل توضیح میدم

بریم سر وقت پاسها و نکته های ریزی که داره

پاس سرعتی= این نوع پاس رو باید به هوش پاسور بسپاری چون باید نسبت به اسپکرش پاس بده ((نسبت به ارتفاع پرشش)) ولی مهم ترین نکتش اینه که باید بزاره زیر دست سرعتی زن. تو این نوع پاس باید بتونی توپ رو سری بذاری زیر دست اسپکرت پس توپ رو به هوای زیبایی پنجه رو دستت نگه ندار

این نوع پاس تک فاع ولی اگه سرعتی زن دفاع بشه به نظر من مقصر اصلی پاسور نه سرعتی زن.چرا؟

چون نکته اصلی رو که گفتم رعایت نکرده((نسبت به اسپکر خودی و دفاع حریف پاس بده)) خوب تو که میدونی زاویه بازه چرا به اسپکرت پاس باز نمیدی؟((پاس باز= یعنی توپ طول بیشتری رو طی کنه)) تا با ایکار فضای بیشتری باز بشه واسه اسپکرت. در ضمن سرعتی زنا بیشتر باید مچ خودشون رو تقویت کنن تا به موقع بتونن از مچشون استفاده کنن

پاس کنده (منطقه ۲ و ۴)= یه اصلی تو پاسوری هست که باید بیشترین تلاشت رو کنی تا اسپکرت تک دفاع بشه یعنی دفاع وسط نرسه

رو این اصل مربی های عزیز می گن پاس منده رو بکشید ((یعنی رو منطقه ۲ و ۴ توپت نیوفته)) چون دفاع وسط میرسه

تو این نوع پاس سیع کن پاست رو یکم بیرون بدی((اندازه ۲تا توپ با تور فاصله داشته باشه)) که اسپکرت راحت با توپ بازی کنه و راست به راست یا زاویه براش آزاد باشه

پاس کنده تو والیبال امروزه دیگه جایی نداره ((بخاطر ۳ دفاع شدنش)) بیشتر رو کنده تیز سرمایه گذاری کنین

پشت خط= این نوع پاس مثل کنده میمونه با این تفاوت که یکم باید بیرونتر پاس بدی((۴تا توپ از تور فاصله داشته باشه))

سعی کنین ارتفاع پاس پشت خط رو نسبت به کنده بیشتر بدیدن که پست خط زن تیم قدرت مانور بیشتری داشته باشه

پایپ=این پاس رو من خیلی دوست دارم . توایرانم خیلی جواب میده

اولین بار تو تیم برزیل ابداع شد و بخاطر همین پاس جیبا مطرح شد((بهترین پایپ ها رو جیبا میزد))

ارتفاع این پاس معمولا یک متره که مثل پشت خط باید ۴توپ از تور فاصله داشته باشه

سعی کن پشت سرعتی زن پایپ بدی که وقتی دفاع وسط با سرعتی زن میپره پایپت بی دفاع بشه

بریده= این پاس همو پاس سرعتیه ولی با این تفاوت که تو فاصلت با سرعتی زن زیاد شده و باید این فاصله رو با سرعت بیشتر توپ جبران کنی

این نوع پاس رو بیشتر دقت کن چون باید مثل پاس سرعتی بذاری زبر دست اسپکرت

ابرو= این نوع پاس هم که به ابرو شهرت داره تو ایران خیلی جواب میده

چون فن دفاع تو ایران خیلی ضعیف

حساب کن پاس ۱ باز میدی و بعد از سرعتی زن می افته ولی بازیکن منطقه ۲ میزنه . یعنی بازیکن منطقه ۲ تو منطقه ۳ اسپک میزنه( تقریبا میشه گفت دوبل))

درباره ما
Profile Pic
سلام به همه ی عزیزان...امیدوارم حالتون خوب باشه.قبل از هرچیزی لازم میدونم از مربیان عزیزم آقای سماوی و آقای ابراهیمیان تشکر کنم بابت همه ی زحماتی که برای من و تیم من(مقاومت سمنان) کشیدند..این وبسایت من و داداشم علی درست کردیم و متعلق به همه ی شما عزیزان هست.منو داداشم بازیکن تیم مقاومت سمنان و از شاگردان مربی بین المللی جناب آقای خسرو سماوی هستیم.یه خواهشی از شما عزیزان داشتم.لطفا در مورد پست هامون نظر بدید تا بتونیم در آینده مطالبی رو که عرضه میکنم مفیدتر و قابل استفاده باشه..ممنون
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    تا چه حدی از وبلاگ راضی بوده اید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 104
  • بازدید ماه : 104
  • بازدید سال : 9,774
  • بازدید کلی : 111,577